Wender
De flexpool als oplossing voor de veranderende zorg
De zorg- en welzijnssector verandert. Nieuwe wetgeving, veranderlijke financiering vanuit de gemeenten en een krimpende arbeidsmarkt. Geen eenvoudig kader om kwalitatief hoogwaardige zorg te bieden. Wender biedt opvang en ondersteuning aan mensen die dakloos zijn of dreigen te worden. De organisatie heeft dagelijks met de problematiek te maken. Toch vinden ze bij Wender met het roosterbeleid, hun gemotiveerde flexpool en Rostar CAS iedere keer weer de juiste weg.

De voordelen van een goede flexpool
Efficiënte centrale planning
Gemotiveerde flexpoolmedewerkers
Inspelen op verandering
Centrale planning en flexpool
Wender is er voor mensen die moeite hebben om hun leven op de rails te houden, dakloos zijn of worden of huiselijk geweld ontvluchten. De organisatie is actief in Friesland, Groningen en Drenthe op zo’n 35 locaties. Twee planners plannen 600 medewerkers met variabele en vaste dienstpatronen. Dat doen ze centraal en met een centrale flexpool waaruit ze medewerkers kunnen inzetten. Door deze manier van werken plannen ze efficiënter en professioneler. Alle kennis en knowhow ligt bij beroepsmatige planners en door de inzet van flexibel personeel is er geen sprake meer van over- of onderbezetting.
Goede communicatie
De centrale flexpool bevat inmiddels zo’n 80 tot 100 medewerkers. Hiermee vangt Wender de pieken in het werk, ziekte en verlof van vaste medewerkers op. Het succes van de flexpool zit ‘m in drie dingen: helder beleid en voldoende draagvlak vanuit het management, goede communicatie en ondersteuning door handige plantools. De planners hebben veel persoonlijk contact met de medewerkers en schuiven regelmatig bij teamoverleggen aan. Zo weten ze wat er speelt. Rostar CAS en de 24/7 Rostar app bieden de juiste ondersteuning in de communicatie.
'Flexibiliteit wordt steeds duurder. Toch kan je niet zonder. Met een goede planning en doordacht planproces kunnen we de complexe problematiek aan.'
Betrokken bij de planning
De flexwerkers kunnen op elk moment via de Webclient of de app op hun smartphone eenvoudig hun beschikbaarheid aangeven en aanpassen, het rooster inzien of hun verlofrapport bekijken. Dat creëert flexibiliteit en betrokkenheid. Een meerwaarde voor de medewerkers. En die hebben ze nodig bij Wender. Want met de huidige krapte op de arbeidsmarkt en het arbeidsethos van de millennials, het grootste deel van het personeelsbestand, is het belangrijk om medewerkers te binden. Een goede planning speelt daarin een belangrijke rol.